Op reis naar..... Parijs!! - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Pieter & Priscilla Etten - WaarBenJij.nu Op reis naar..... Parijs!! - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Pieter & Priscilla Etten - WaarBenJij.nu

Op reis naar..... Parijs!!

Door: Pieter

Blijf op de hoogte en volg Pieter & Priscilla

17 Juli 2008 | Frankrijk, Parijs

Enige tijd geleden hebben we besloten om deze zomer eens in Parijs te gaan buurten. Vandaag donderdag de 17e van de maand juli was het zo ver! Rond 12.15 uur hebben we de trein naar Rotterdam genomen en daar stapten we in de Thalys. Onderweg naar Rotterdam kreeg ik een telefoontje van onze hypotheekadviseur dat onze aanvraag voor een hypotheek is behandeld en goedgekeurd! Dat was nog eens mooi nieuws zeg! Enige tijd geleden zijn we een prachtig oud huisje tegen het lijf gelopen en we waren er gelijk helemaal weg van! Na wat gedoe met cijfers waar ik jullie niet mee wil belasten is er als conclusie dus uitgekomen dat we het huis kunnen kopen. Het staat langs de buitenhaven in Maassluis, met uitzicht op de historische sleepboothaven. Een leuk plaatje en een schitterend oud huis (tenminste, nadat wij er een aantal maanden met mokers en ander gereedschap doorheen zijn geweest.) We gaan dus verhuizen, dit zal in het komende voorjaar zijn. Leuke vooruitzichten dus, en een leuke opsteker voor ons zo net voor een korte vakantie. (we zullen zuinig aan doen!! ;)
Goed, dan de thalys in. We rijden achteruit, het is niet anders. Ook qua ruimte is het geen feest. Mijn landingsgestel kan ik maar net zo invouwen dat ik kan zitten en zo gaan we op weg. Het was stik benauwd in de Thalys, weinig Airco…… na 2 stops in Antwerpen en Brussel gaan we eindelijk tempo maken. Geen idee hoe hard het ging, maar rap was het zeker! Gelukkig maar, ik word dat zingende en zeurende kind naast me spuugzat. (Ik heb het niet over Priscilla, maar over een of ander verwend frans nest, die de gehele reis wat aan de luidruchtige kant tegen zijn moeder zat aan te zeuren.)
Op een zeker moment rijden we dan toch Paris Gare du nord binnen waar we een kaartje kopen waarmee we 5 dagen kris kras door Parijs kunnen karren met de metro. Hiermee kunnen we gelijk beginnen, want we gaan eerst naar ons hotel. Na een goede ervaring met IBIS hotels (vorig jaar in Wenen) hebben we het er hier ook maar op gewaagd. Bij binnenkomst sluiten we netjes aan achter twee turkse gezinnen die ook een kamer hadden geboekt. De man achter de balie moet alle zeilen bijzetten om deze mensen kenbaar te maken dat een twee persoonskamer niet bedoeld is om met 4 volwassenen en 3 kinderen in te slapen. Aangezien dit even lijkt te gaan duren helpt een collega van de goede man ons aan onze kamersleutel. Ook deze keer een zeer aardig hotelletje. Niet heel bijzonder, maar een goed bed, leuke ontbijtfaciliteiten en voor ons ook niet helemaal onbelangrijk, een internetverbinding. Belangrijk, omdat ik dit stuk anders toch echt voor jan….zit te typen. ;-)
Na de koffer te hebben gedumpt in de kamer gaan we weer de metro in. Priscilla heeft het allemaal al weer prima door en na een paar overstappen arriveren we bij de Arc de Triomphe. Eerst een paar fotootjes geschoten en toen toch maar eens wat eten. We zoeken iets typisch frans op. Ze hadden er in ieder geval ook franse frietjes…… Moet ik meer zeggen?
Na een vorstelijk diner gaan we terug naar de Arc de Triomphe en lopen er eens even onder door, schieten weer wat foto’s en komen dan bij het graf van de onbekende soldaat. Hier ligt een onbekende soldaat begraven en dit graf staat symbool voor alle gevallenen in de eerste wereldoorlog. (volgens ons dan he)
Daarna trekken we de schoenveters strak en gaan we de 284 treden omhoog om de omgeving eens van bovenaf te gaan bekijken. Vanaf de Arc is er schitterend uitzicht op de stad Parijs. De eiffeltoren, Sacre Coeur, het Louvre en de kermis die de gehele zomer in Parijs is. Ook een mooie blik op de Champs Elysee, waar over een week de Tour de France zal finishen. Nadat we boven genoeg hebben gezien gaan we naar beneden en op weg naar de Kermis die vlakbij het Louvre is. We stappen nog even in een reuzenrad en genieten nog wat van het uitzicht op de tuinen rond het Louvre.
Eenmaal beneden maken we nog een wandelingetje door de tuin en langs de piramide van het Louvre waarna we weer terug gaan naar het hotel. Dit verslag moet immers ook getikt worden.
Morgen naar Versailles als het goed is, nog even de accu’s van de camera opladen en nog eventje de ogen dicht en dan gaan we weer. We hebben er zin in!!!!

Foto’s vind je in het fotoalbum (Neeeeee, niet allemaal…….. we hebben er weer meer dan genoeg gemaakt!!)
Entree Acr de Triomphe: 9 euro
Website Arc de Triomphe: http://arc-de-triomphe.monuments-nationaux.fr/en/