Het wachten wordt beloond! - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Pieter & Priscilla Etten - WaarBenJij.nu Het wachten wordt beloond! - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Pieter & Priscilla Etten - WaarBenJij.nu

Het wachten wordt beloond!

Door: Pieter

Blijf op de hoogte en volg Pieter & Priscilla

19 Juli 2008 | Frankrijk, Parijs

Zaterdagochtend weer op tijd uit bed om Parijs verder te verkennen. We hadden het plan opgevat om de Notre Dame te gaan bezoeken. We stappen weer in de metro en treffen de Nicky Lauda van de Parijse underground. Deze Metro-coureur presteert het bij elk station om pas vaart te minderen als hij zelf al het begin van het perron is gepasseerd. Het is wel eventjes grappig, maar na een paar keer word je het wel zat om bij degene die tegenover je zit op schoot te belanden.
Na een paar overstappen arriveren we op het eiland waar zowel de Notre Dame als de Saint-chapelle staan. Ik stelde voor om eerst naar de Saint-Chapelle te gaan, omdat deze anders waarschijnlijk wel in het niet zou vallen na een bezoek aan de Notre Dame. Na een kleine 3 kwartier in de wachtrij te hebben gestaan en na een uitgebreide securitycheck mogen we even binnen gluren in een kerk met enorm hoge raampartijen. Best fraai allemaal maar ik ben toch meer benieuwd naar de Notre Dame. Voor we daar naar binnen gingen besloten we eerst even wat te eten op het plein voor de ‘Dame’ en we hadden daar veel schik om een duif die zijn oog had laten vallen op mijn broodje. Nou ben ik ook de rotste niet en heb die duif verrast met een stukje van mijn broodje. Blij als een kind at hij snel dat stukje op want er zijn op dit plein veel kapers op de kust. Hoe dan ook, we eten en drinken wat en gaan dan…. Jawel, in de rij staan om de Notre Dame van binnen te gaan bekijken. De rij schoot wel op, maar al met al sta je wel even te wachten. Terwijl we in de rij staan maken we de nodige foto’s en verbazen we ons over dit kolossale gebouw. Overigens zijn we ook hier weer te vroeg. De paus zal hier op korte termijn een mis leiden. Vorig jaar grepen we in Innsbruck ook net mis. Overigens gaan we in Parijs wel meer missen, want aanstaande vrijdag finisht hier zoals bekend de tour de France, en is ook Barrack Obama in Parijs. (lekker belangrijk)
We gaan de Notre Dame binnen en kijken onze ogen uit. Terwijl langs de gehele buitenkant van de kerk de toeristen wild om zich heen flitsend rondlopen werd in het midden gewoon de dienst gehouden. Na een rondje door de Notre dame vragen we ons af waar we naar boven kunnen. Dit blijkt buiten om de hoek te zijn. Wanneer we daar een kijkje nemen is het toch wel wat druk. Wachttijd zeker een uur of 2 gokken we. Hier hebben we geen trek in, we hebben al genoeg gewacht voor vandaag. (dachten we)
We besluiten om naar de Dome des invalides te gaan. In deze kerk schijnt Napoleon te liggen begraven/opgebaard. Na een metrorit en een fijne wandeling lopen we langs/door een deel van het militaire museum van Parijs. Hier achter is de Dome des Invalides, waar Nappie zou moeten liggen. We kopen weer eens entreekaartjes en gaan de kerk in. Een prachtig bouwwerk ook weer en in het midden in een lager gelegen crypte staan een grote kist van natuursteen waarin Napoleon ligt. Het is echt een enorm gevaarte, terwijl Napoleon toch maar een klein menneke was dacht ik zo…… Priscilla vertelde echter dat men in die tijd in 3 kisten werd begraven. Napoleon werd in 7 kisten begraven, en deze schijnen hier allemaal in te staan. Niet verder bij nadenken zou ik zeggen.
Buiten struinen we nog door de tuin die bij de kerk hoort en welke er prachtig uitziet. Hierna op weg naar het letterlijke hoogtepunt van Parijs, Le Tour ‘d Eiffel!! We maken in het park die er om heen ligt wat foto’s van het uit de kluiten gewassen mecanopakket en besluiten om er ook nog maar op te gaan klimmen, we hebben immers tijd genoeg. Hoe dichter je bij komt hoe groter de verbazing als het om het formaat van de toren gaat. Kolere wat is dat ding groot zeg! En eenmaal onder de toren zie je ook pas hoelang de wachtrij voor de kassa is. We kijken elkaar aan, zuchten eens en sluiten toch maar aan. In de twee uur dat we in de rij stonden hebben we 2 dingen geleerd. In Parijs zijn ze ook bang voor terroristische aanslagen getuige het aantal bewapende mariniers die zich op het plein bevinden en spanjaarden zijn de meest a-sociale mensen als het gaat om de rij staan. Er zijn er zo’n 30 gepasseerd tot ergernis van ieder ander in de rij. Gewoon voordringen dus!! Maarja het is vakantie en we laten ons niet van de wijs brengen. We wachten wat af en uiteindelijk staan we dan toch voor de magische liftdeuren waar iedereen in de rij uren naar uitkeek. Met een noodgang gaat het dan opwaarts en we begeven ons al snel op het tweede nivo van de toren. Schitterend uitzicht valt ons ten deel en we genieten daar echt van! Foto’s, filmen, het kan allemaal niet op. Toch hebben we nog een toetje, namelijk de reis naar de top van de toren. Alleen moeten we daarvoor nog wel even….WACHTEN!!!!. Een kleine 45 minuten deze keer, dusja een peulenschilletje in vergelijking met eerdere rijen beneden. Bovenaan waait het flink, maar wat een uitzicht zeg! Geweldig om te zien! De Seine, de Arc, al die mooie tuinen, ze zijn prima te overzien vanuit de Eiffeltoren. Op weg naar beneden drinken we nog een colaatje op de eerste verdieping. Deze 2 flesjes kosten ons net zoveel als bij de AH 8 anderhalveliterflessen kosten, maar vooruit een verfrissing was wel even lekker.
Eenmaal beneden reizen we af naar de omgeving van het Louvre waar we in een bus stappen om een avondtour door parijs te maken met een dubbeldekker. Priscilla ging de bijbehorende winkel in om te betalen voor dit tripje. Ze had via internet gereserveerd en meldde zich daarom binnen. We kregen het verzoek om snel naar buiten te gaan, want de bus zou snel vertrekken. Moeten we na afloop betalen dan, vragen we ons af? Nouja we zien het wel. We melden ons in de bus en daar krijgen we oortjes mee waarmee we in de bus kunnen inpluggen op een apparaat, zodat we de gehele reis voorzien zijn van commentaar en uitleg over wat we buiten zien. Halverwege de reis komen we er achter dat er ook een Nederlandse stem in dat apparaat zit en zo kunnen we gemakkelijk volgen wat we kunnen zien. We passeren vele highlights van Parijs zoals de Winkels van La Fayette, de Moulin Rouge en de Eiffeltoren (nu voorzien van heel druk knipperende ADHD-verlichting.) Een leuke rondreis die er voor zorgt dat we niet voor 12 uur in het hotel zijn. Betaald hebben we overigens nog steeds niet. Vaag………

We besluiten het verslag nog niet te plaatsen en toch maar te gaan pitten. Tot zover dag 3!
Entree Saint Chapelle: 7,50 euro
Website Saint Chapelle: http://sainte-chapelle.monuments-nationaux.fr/en/
Entree Notre Dame: gratis, toren beklimmen: 7,50 euro
Website Notre Dame: http://www.notredamedeparis.fr/-English-
Entree Dome des Invalides: 8 euro
Website Dome des Invalides: http://www.invalides.org/pages/menu.html
Entree Eiffeltoren: 12 euro
Website Eiffeltoren: http://www.tour-eiffel.fr/teiffel/uk/
Tip: Om 22.00 gaan de lichten van de eiffeltoren aan. Op dit moment kleurt de eiffeltoren blauw. Iederen 10 minuten vanaf 22.00 gaan er daarnaast ook nog een aantal tienduizenden witte lichtjes knipperen.
Excursies in Parijs en omgeving: Cityrama, http://www.pariscityrama.com/en/