Versailles... Een illusie armer ;) - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Pieter & Priscilla Etten - WaarBenJij.nu Versailles... Een illusie armer ;) - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Pieter & Priscilla Etten - WaarBenJij.nu

Versailles... Een illusie armer ;)

Door: Pieter

Blijf op de hoogte en volg Pieter & Priscilla

18 Juli 2008 | Frankrijk, Parijs

Vandaag een dag met mooi weer voor de boeg, dus waarom niet naar Versailles. Eerst uiteraard een ontbijtje in het hotel. Een uitgebreide keuze, allemaal verse warme broodjes, muffins, lekker koppie koffie, een mooi begin van deze dag. Met onze metrokaart mogen we ook treinen naar Versailles en dat doen we dan ook. Eenmaal op het station zien we al een tekening met de wachtrijen en de wachttijden. Wachttijden….???????? Het zal toch wel meevallen? Nou het viel zeker mee. Soms is het zo dat bezoekers 3 uur staan te wachten voor men naar binnen kan. Wij hadden ‘slechts’ anderhalf uur nodig. We besluiten om eerst de paleistour te doen, eens even kijken hoe de zonnekoning er bij heeft gezeten hier. We kregen al snel het idee, dat het wel een royaal optrekje was. Priscilla is erg gecharmeerd van dergelijke kastelen. We waren eerder al eens op het Loo en vorig jaar in de hofburg in Wenen en ook bezochten we daar paleis Schönnbrunn. Ik ben niet zo paleizerig maar troost me altijd met de bijgelegen tuinen. Versailles is dan wel een van de grotere paleistuinen op onze aardkloot en dat moet dan toch ook wel genieten worden met al die schitterende fonteinen.
Net als de tuinen in Wenen maken de fonteinen zo’n tuin echt spectaculair. Toen we het paleis ingingen viel het me op dat er een aantal fonteinen niet aanstonden. Misschien pas als het wat drukker is in de tuinen? We lopen de paleistour en maken wat foto’s waar het eigenlijk niet mag maar men lijkt het te gedogen. Flits alleen niet, want dan vliegt de beveiliging je aan. Raak ook geen deurpost ofzo aan, want dan komt de ware fransman weer even boven ;)
Onderweg door een grote zaal met allemaal spiegels kijk ik zorgelijk naar buiten. Die fonteinen doen het nog steeds niet. Wel is het schitterend weer geworden en zien de bloeiende plantjes tussen de strakke buxushagen er fantastisch uit. Nog wat zalen door met veel pracht en praal en dan komt het verlossende woord van Priscilla: Zullen we naar buiten gaan? Met een gelukszalig gevoel stappen we de tuin in. Wat een pracht aan planten zeg! Helaas alleen nog geen fontein in werking. Al foto’s makend van alles wat geen fontein is lopen we de tuin door. We stoppen vlak voor een grote fontein en gaan op een grote brede trap zitten. We eten wat meegenomen broodjes op en wanneer na een half uur die enorme fontein het nog niet doet stelt Pris voor om verderop de tuin te gaan bekijken. We lopen weg langs de fontein. Ik kijk nog eens om of ‘ie het niet per ongeluk toch is gaan doen maar nee. Het waaide best wel een beetje, misschien dat dat de reden is. Wel jammer, want een paleistuin zonder werkende fonteinen is eigenlijk maar……….. een saaie tuin. De stijl van deze tuin is wijds, weinig echte franjes, maar gewoon groot, heel strak en vol met fonteinen. (die schitterend zijn als ze het zouden doen)
We houden het hier ook al vrij rap voor gezien. Ik vind het echt jammer, Ik ben gek op ‘levend’water en had me hier eigenlijk wel op verheugd. Het is niet anders en we gaan rustig op weg naar de trein. Onderweg struikelen we nog over een enclave van souvenirwinkeltjes. We lopen er wat in en uit en kopen een leuk boekje met allerlei bezienswaardigheden van Parijs. Vlak voordat we de trein in stappen lopen we nog even een McDonalds binnen voor een sanitaire pauze. In de grotere Mac’s zit ook een McCafé en we besluiten even een bakkie Cappucino te nemen. Voor slechts een euroknaak krijg je een grote cappuccino. Het duurde even voordat ik ze meekreeg, maar toen ik ze zag verklaarde dat wel waarom. Ik heb zelden een Cappuccino gezien die zo fraai word afgeleverd. Voor een impressie verwijs ik u graag naar de fotopagina van vandaag. ;) Al treinend richting het centrum van Parijs maken we plannen voor de rest van de middag en we komen op het idee om de Sacre Coeur te gaan bezoeken. We karren er met de metro naartoe en op korte loopafstand van het station zien we hoog op een heuvel deze schitterende tempel al staan. Met een lift kun je dan naar boven, de andere optie is een trap van 185 treden. Hollanders als we zijn nemen we de lift. Moet je daar Hollander voor zijn? Nee, maar het is zo dat we er al voor hadden betaald, we konden namelijk gratis mee naar boven met onze metrokaart. Eigenlijke reden was meer de vermoeidheid die de kop op stak na een dag slenteren. Hoe dan ook, we hebben De sacre Coeur bezocht. Het was zeer de moeite waard, een mooie kerk met schitterende ramen en een mooi altaar. Foto’s maken mocht niet, dus jullie zullen het met deze verklaring moeten doen, meer bewijsmateriaal heb ik niet. We hebben nog wat gegeten in de stad en toen we rustig aan richting de Metro gegaan en op weg naar het hotel. Het was een vermoeiend dagje, morgen gaan we kijken hoelang we in de wachtrij moeten staan voor de Eiffeltoren. (bij regen staat het Louvre op het program)
Overigens is het volgende nog wel het vermelden waard: Ik heb een kastanje gevonden in de tuin van Versailles. Deze ga ik planten in onze tuin als ‘ie klaar is. Deze kastanje gaat het zonder twijfel goed doen, en zal in de komende jaren fijn groeien in het Maassluise zonnetje. Deze boom zal ons dan voor altijd herinneren aan ons leuke weekend in Parijs in 2008. (en aan de fonteinen die het niet deden, snif……….)
Foto's wederom in fotoalbum.
Entree Versailles: 20 euro
Website Versailles: http://www.chateauversailles.fr/en/index.php
Entree Sacre Coeur: gratis
Website Sacre Coeur: http://www.sacre-coeur-montmartre.com/
Tip: Als je geen zin hebt om de trappen te beklimmen van de Sacre Coeur, dan gaat ernaast ook nog een 'treintje' naar boven. Als je een Paris Visite Card hebt, dan kun je daarmee zonder bijbetalen naar boven.