Maya-site Palenque en watervallen - Reisverslag uit Palenque, Mexico van Pieter & Priscilla Etten - WaarBenJij.nu Maya-site Palenque en watervallen - Reisverslag uit Palenque, Mexico van Pieter & Priscilla Etten - WaarBenJij.nu

Maya-site Palenque en watervallen

Door: Pieter

Blijf op de hoogte en volg Pieter & Priscilla

09 Januari 2012 | Mexico, Palenque

Bedankt weer voor alle reacties.! Alles wat we tot nu toe hebben gezien is schitterend geweest, maar vandaag hebben we de mooiste dag tot nu toe gehad.
Vanochtend vroeg uit de veren, want er was ons geadviseerd om vroeg naar de tempels van Palenque te gaan. ‘s Middags is het er heet en vochtig. Dus rond half acht zaten we aan het onbijt, wat overigens ook niet helemal meeviel omdat dit bed heerlijk slaapt! Ook hadden we begrepen dat er de laatste tijd in de buurt van de watervallen wel eens wat overvallen plaatsvonden, dus hebben we alle papieren en creditcard in het hotel achtergelaten. Cash en kopieen van de paspoorten gingen mee en de camera’s. Rond acht uur zitten we in de auto naar de Maya-site, waar we ongeveer een kwartiertje later arriveren. Zoals beloofd was de weg er naartoe bergachtig en was het wel voorzichtig aan rijden. Onderweg zaten we nog een paar apen in de boom zitten. Op de parkeerplaats werden we direct benaderd: I watch your car… Dast bieden ze overal aan en dat vinden we wel grappig. Voor een paar centen meer boden deze knullen aan onze auto te wassen. Dat was voor onze auto geen overbodige luxe. Hij zat helemaal onder het stof.
Eenmaal binnen gaan we wat rondkijken. Er staan nog best wel veel gebouwen en er zijn er verrassend veel waar je nog op mag klimmen. Terwijl we rondlopen in het park horen we brulapen, die lekker veel herrie maken (en nee, daar bedoel ik niet Pieter mee). We besluiten om samen op een tempel te klimmen, Eentje die wat hoger in het park ligt. Het uitzicht is fantastisch. Ook omdat het park op zich al vrij hoog ligt. Onze route gaat langzaam richting het museum. Het is een flinke wandeling naar beneden en onderweg houden we goed in de gaten of we nog meer apen zien. En ja, vlakbij de waterval in dit park spotten we er toch nog een.
In het museum zijn wat stukken te zien die gevonden zijn, waaronder het graf van Pakal. Deze is van de tempel hierheen verplaatst. In de tempel zelf staat nu een replica. Nu zijn Mexicanen niet heel groot en kan me niet voorstellen dat men zoveel jaar geleden groter is geweest. Het graf is wel immens. Na het bezoekje aan het museum willen we even wat drinken. We halen een cappucino uit de automaat, maar dat ging bijna linea recta weer weg. Het was nagenoeg alleen maar water. Jammer…. We houden een collectivo aan (een klein soort taxibusjes) wat ons voor een paar centen weer naar boven brengt, naar onze auto. En ja, de auto is echt gewassen. De beste man herkende Pieter direct. Hoe zou dat nou toch komen???
De tocht gaat verder naar de waterval Misol Ha. Het is een bijna bizarre tocht. Veel klim- en daalwerk en onderweg komen we regelmatig borden tegen dat er iets mis is met de weg. Een van de dingen die mis kan zijn is dat een deel van de weg in de afgrond is gestort…. Misol Ha is een smalle maar hoge waterval. Het mooie van deze waterval is dat je er ook achterlangs kunt lopen. Iets wat we maar al te graag doen. We worden (uiteraard) zei…. kletsnat, maar gezien de warmte vinden we dat helemaal niet erg. De verkoeling is welkom. We klauteren nog wat verder om nog wat leuke plaatjes te kunnen schieten en gaan dan toch op zoek naar wat te eten. Gelukkig kan dat vlakbij. Helaas liepen we hier toch weer een beetje tegen de taalbarriere aan. We dachten kip met friet besteld te hebben (pollo frito), maar dat bleek gefrituurde kip te zijn. Was ook prima te eten overigens.
Na het eten rijden we nog zo’n 40 kilometer verder naar de volgende waterval: Agua Azul. Ook hier hadden we interessante verhalen over gehoord. Onderweg er naartoe spannen de locals (plaatselijke bewoners) touwtjes over de weg. Ze proberen je te laten stoppen, om zo wat aan je te kunnen verkopen. De eerste die we tegenkwamen was wel grappig. Een jong meisje, die het dus probeerde. Wat verderop kwamen we er nog een paar tegen, maar die waren wat meer standvastig. Ze bleven gewoon op de weg voor je auto staan…. Dat is dan wat minder.
Eenmaal bij de waterval aangekomen worden we helemaal blij. Het zicht dat we hebben is adembenemend. We wandelen rustig naar boven en pakken ieder uitzichtpunt mee. Ieder punt geeft een ander, uniek en zeer mooi uitzicht. Op sommige plekken kun je zwemmen in de plateau’s van de waterval. Wegens de waarschuwingen hadden wij geen zwemspullen meegenomen, omdat we nog wel wat camera’s en zo bij ons hadden (zijn we toch wel zuinig op) Achteraf viel alles qua veiligheid wel mee en baalden we dat we niet toch zwemspullen hadden meegenomen. Ik besloot om toch het water in te stappen, met lange broek aan. Zwemmen heb ik niet gedaan, maar ik heb wel lekker rond gewandeld. Na een kleine tien minunten ben ik eruit gestapt en zijn we terug naar de auto gegaan. In de auto snel een korte broek van Pieter aangedaan (charmant), deze hadden we voor de zekerheid meegenomen. Daarna kon de bijzondere weg terug weer worden aangevangen.
Vanavond zijn we nog even het centrum van Palenque in gewandeld, op zoek naar een restaurantje. Het centrum ziet er gezellig uit. Het eten in het restaurantje La Tinajas was erg lekker. Ze weten hier wel wat lekker eten is. Enige vorm van gastvrijheid is ze helaas niet bekend.
Morgen gaan we een excursie de jungle in doen. We gaan eerst naar Yaxchillan, waarvoor we ook nog een stukje met de boot moeten varen en daarna gaan we naar Bonampak. Op beide plekken zijn weer Maya tempels te vinden, maar deze zijn weer anders. Zij zijn bekend om de relieftekeningen en schilderingen. Het is wel vroeg opstaan dit keer. Om 06.00 worden we opgehaald in ons hotel voor een reis ver in de jungle!
En natuurlijk weer nieuwe foto’s: http://www.flickr.com/photos/73890140@N08/