De reis naar Palenque - Reisverslag uit Palenque, Mexico van Pieter & Priscilla Etten - WaarBenJij.nu De reis naar Palenque - Reisverslag uit Palenque, Mexico van Pieter & Priscilla Etten - WaarBenJij.nu

De reis naar Palenque

Door: Pieter

Blijf op de hoogte en volg Pieter & Priscilla

08 Januari 2012 | Mexico, Palenque

Vanochtend viel het voor ons beiden niet mee. Met de nodige moeite stonden we op en zijn we richting ontbijt gegaan. Beneden was het even onduidelijk hoe dat nu zat. Niemand te bekennen… Even later zagen we een gezin een andere ruimte in lopen. Laten we daar dan maar eens gaan kijken en inderdaad: ontbijtzaal. Helaas was de vreugde van korte duur. Een blik op het eten was voldoende, fruitsalade, bruin geworden, en vol vliegjes en een soort van cake welke van ellende uit elkaar viel. Gezien de waarschuwingen die we van het reisbureau en het vaccinatiebureau mee hadden gekregen, besloten we om ons hier maar niet aan te wagen.

Dan toch maar even de stad in, op zoek naar een bakker. Gekscherend zeg ik nog: als we die uberhaupt gaan vinden. Op het moment dat ik de woorden uitspreek, lopen we voorbij een bakker. Een snelle blik naar binnen laat zien dat er voldoende te krijgen is. We nemen vier croissantjes mee en vier donuts, ook voor onderweg. We rekenen 48 pesos af, wat neer komt op zo’n 2,50 a 3,00 euro. Dat is ons in Nederland nog niet gelukt. We strijken iets verder neer op het plein en peuzelen lekker het eerste croissantje op. We eten 1 croissant op, want dit zijn niet de luchtige ‘ Franse’ croissants die wij kennen.
Hierna gaan we terug naar het hotel om de spullen te halen en uit te checken. We hebben tenslotte een lange reis voor de boeg. Nog even stoppen we aan de boulevard om een paar foto’s te schieten omdat we daar gisteravond niet voldoende licht meer voor hadden. De rit langs de zee bevalt ons prima en we besluiten om een iets alternatieve route te nemen om zo nog wat langer van het uitzicht te kunnen genieten. Maar dan komt uiteindelijk toch het moment dat we (tijdelijk) afscheid moeten nemen van de zee. Op naar het binnenland, de staat Chiapas. Gedurende de rit zien we het landschap veranderen van vrij droog naar mooi groen. Tijdens deze reis kwamen we ook de eerste tolweg tegen. Even een klein oponthoud, maar snel weer door. Rond kwart over twee verschijnt Palenque op de borden en zien we ook steeds meer bergachtig gebied. Een half uurtje later komen we aan bij wederom een mooi hotel. Mooie kamers, goede service en een zwembad. Na de lange rit nemen we hier toch graag even een duik. Pieter springt er direct in en het blijkt nogal koud te zijn. Het duurt nog zeker tien minuten voordat ik ook de moed heb gevonden om erin te springen.
De rest van de avond besteden we aan lekker luieren, lekker eten en wat cocktails drinken. Wat is het leven hier toch slecht. De komende drie nachten zullen we hier verblijven en, hoera, we hebben hier vrij goede wifi. Met andere woorden, we hebben inmiddels meer foto’s kunnen plaatsen. Bij de verslagen zijn wat foto’s geplaatst en we hebben op een Flickr account ook wat meer foto’s geplaatst. Natuurlijk zetten we er niet alles op, anders blijft er niets over om thuis te laten zien.

Morgen gaan we naar de Maya-site van Palenque. Daarna zullen we doorrijden naar twee verschillende watervallen. Kortom, moet ook weer mooie plaatjes opleveren.
De link naar de foto’s staat hier onder: http://www.flickr.com/photos/73890140@N08/