Wenen - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Pieter & Priscilla Etten - WaarBenJij.nu Wenen - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Pieter & Priscilla Etten - WaarBenJij.nu

Door: Pieter

Blijf op de hoogte en volg Pieter & Priscilla

10 Augustus 2007 | Oostenrijk, Wenen

Dagje Wenen!De eerste dag Wenen zit er al weer op. Geen regen in de goot vandaag, de gehele dag mooi weer. Fijn dat de weerman er hier ook naast kan zitten. Deze had ons beloofd dat we alleen een droge morgen zouden hebben. We wilden hoe dan ook naar het keizerlijk paleis Schonnbrunn, een gedeelte van het paleis is te bekijken net als de bijbehorende tuinen. Ook is er een dierentuin waar Europa’s enige echte panda zit. Deze moesten we dan toch zeker gaan zien! Aangezien we alleen een droogweergarantie voor de ochtend hadden, besloten we eerst de tuinen en de dierentuin te bezoeken. We hebben een Vienna card gekocht waarmee je overal in de stad wel korting krijgt op entreegelden, en gedurende 72 uur gratis kan reizen met elke vorm van openbaar vervoer binnen Wenen. Met de metro gingen we richting Schonnbrunn waar we binnen enkele minuten waren. Eenmaal uit de metro zijn we dan ook snel op het reusachtige plein voor Schonbrunn.

We kijken onze ogen uit, man wat is dit groot zeg! We kochten een zogenaamde Goldcard, waarmee we alle beschikbare delen van het paleis kunnen bekijken, er zijn ook goedkopere kaarten, maar hiermee zie je minder kamers e.d.We gaan dus eerst de tuin in. Deze is in barokstijl. Wel even wat anders als Het Loo bijvoorbeeld. Veel meer bloeiende planten en minder Buxus. Het geheel is gewoon meer sober als het Loo. Wel mooi, maar gewoon kaler. De opzet van de tuin is wel veel ruimer. We hebben er wel even over gedaan voordat we een fors deel van de tuinen hadden gezien. Er staan een aantal fonteinen in de tuin en opvallend genoeg werkt de hele grote fontein achterin niet. Het waait erg hard, misschien is dat het. We vinden dit wel jammer, dit levert vaak toch leuke plaatjes op! We maakten ook nog even een wandeling naar de ‘gloriette’, een uitzichtpunt naar de tuin en het paleis van Schonnbrunn. Een kopje cappucino en een stuk ‘Gloriette’ torte en de portomonee is weer een (fiks) stuk lichter. Ik heb geen probleem met het betalen voor een kop koffie, maar van dit geld kun je bijna een apparaat kopen. Onderweg naar de dierentuin zien we dat de fontein dan toch werkt. Even een stukje filmen en wat foto’s maken. Dan naar de Zoo, waar de panda vast al op ons zit te wachten!In de dierentuin maken we al gelijk kennis met een neushoorn. Deze loopt op een kleine vijver af en eigenlijk zie je al dat hij van plan is om lekker te gaan badderen. Snel dus mijn fototoestel op de videostand, en dan heb je een leuke opname van een Neushoorn die zich zo laat omvallen, een erg koddig gezicht! We gaan verder op en stuiten op nog veel meer leuke dieren. De foto’s zeggen genoeg denk ik. Ik zal dan ook niet alles noemen, maar erg leuk vonden we een hele brutale eekhoorn die ik goed op de foto heb kunnen zetten, een stel brilberen die bedelden om eten, en we hebben leuk filmmateriaal van de zeeleeuwen die gevoerd werden. Hoogtepunt was misschien toch wel de panda. Het kostte wat moeite om hem goed op de foto te krijgen. Toen we aankwamen zat hij mooi te poseren, maar toen ik mijn camera gereed had had het beest genoeg van de drukte en ging naar het binnenverblijf. De menigte die buiten stond ging ook naar binnen. Na korte tijd was de panda weer buiten en snelde een ieder zich dus ook weer naar buiten, en die panda maar lachen…… (denk ik)

Ook hebben we nog even gegeten in de dierentuin. Het leek toen minder weer te worden, maar eenmaal buiten was er geen druppel regen meer te bekennen. Op naar het paleis dan maar. We hadden nog niet de gehele tuin gezien, maar hoe lang we binnen zouden zijn wisten we ook niet. Eenmaal weer binnen staat me daar een rij…….. enkele honderden mensen staan voor een poortje waar je een voor een doorheen moet. We gaan de tuin maar weer in en gaan later maar kijken of het minder druk is. Daar bemerk ik dat ik al meer dan 100 foto’s heb gemaakt. Toch wel fijn dat er tegenwoordig digitaal is. We bekijken de privetuin die naast het paleis ligt. Mijn collega’s zijn druk om de tuin netjes te maken, grasmaaien, heg knippen, goed bezig zou ik zeggen! ;-) we maken nog maar wat foto’s, bekijken de sinaasappels en citrusvruchten aan de bomen die bijna rijp zijn en dan toch maar weer naar binnen. De rij lijkt dan alleen nog maar groter te worden. Priscilla informeert hoe het zit met de toegangstijden. Nu blijkt deze massa dus te wachten tot ze naar binnen mogen. Als je dus je kaart vroeg koopt mag je naar binnen voor deze massa. Raar systeem vinden we, maar we lopen dus deze honderden mensen voorbij en staan dus snel in de 1e van 40 kamers. We hebben een folder meegekregen met een uitleg over alle kamers. Zo lopen we door de werkkamer van Frans Jozef de eerste, daarna door zijn slaapkamer, dan een gemeenschappelijke slaapkamer, de salon van keizerin Elisabeth, enzovoorts. Alle ruimtes zijn een en al pracht en praal. Met als hoogtepunt de grote galerij. Deze zaal werd gebruikt voor galadiners, ontvangsten en voor als er een bal was. Erg indrukwekkend! Foto’s mochten we hier niet maken, en dat hebben we dan ook maar niet gedaan. De beveiliging was dusdanig dat dit zelfs stiekem niet mogelijk was. Nadat we alles hadden gezien in het paleis hebben we nog een bezoek gebracht aan het koetshuis. Hier staan tal van koetsen opgesteld, van galakoetsen tot rouwkoetsen. Erg mooi om te zien, maar we werden daar wel weggekeken door de beveiliging. Erg vervelend volk wat je het gevoel geeft dat je daar niets te zoeken hebt. Leuk is dan wel om je expres verdacht te gedragen ;-)

Op weg naar de metro besluiten we dan maar naar de Wiener prater te gaan. Dit is zoals je wellicht wel weet een kermis die het gehele jaar te bezoeken is. Het aantal elementen ligt rond de 300 stuks. Vele heb ik er op de foto gezet, we hebben alleen voor het eten in een reuzenrad gezeten en na het eten in een andere. We hebben bij een pizzeria gegeten. Ik had lasagna en Priscilla koos een pizza Hawai. Beiden waren bijzonder geslaagd in tegenstelling tot het personeel. Werkelijk iedereen die hier in de horeca werkt lijkt het hier niet naar zijn of haar zin te hebben. Volgens mij werk je dan toch op de verkeerde plaats. Hoe dan ook, we gaan het andere reuzenrad in, maken nog een rondje langs de impossante atracties en Priscilla duikt nog in een attractie waar ik niet eens dichtbij wil staan, gaat mij te hard en ik heb geen zin om mijn lasagna nog eens terug te zien. Pris kan hier wel goed tegen en komt heel en gezond weer uit dat helse apparaat. Ter afsluiting nemen we een Cappucino in het restaurant bij het eerste reuzenrad en dan blijkt dat de koffie van vanmorgen niet eens zo duur was. ;-)Met de metro weer naar Ibis en dan maar eens gaan nadenken over morgen. Waarschijnlijk gaan we naar de hofburg en een kijkje nemen naar de spaanse rijschool. De vraag is even of daar veel activiteiten zijn momenteel, maar dat laat ik aan de reisleider over ;-)

Info Schonbrunn: http://www.schoenbrunn.at/
Info dierentuin Schonbrunn: http://www.zoovienna.at