Laatste dag Wenen - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Pieter & Priscilla Etten - WaarBenJij.nu Laatste dag Wenen - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Pieter & Priscilla Etten - WaarBenJij.nu

Laatste dag Wenen

Door: Pieter

Blijf op de hoogte en volg Pieter & Priscilla

12 Augustus 2007 | Oostenrijk, Wenen

Vandaag de laatste dag in Wenen.Aangezien we de laatste dagen veel hebben gelopen, worden we best wel moe wakker. Maar toch gaan we weer dapper naar het centrum om nog meer gebouwen, parken en standbeelden te bewonderen.We hebben een flink aantal prachtige gebouwen op de foto gezet en zijn ook op zoek gegaan naar een aantal specifieke standbeelden. We moesten natuurlijk het beeld van Mozart zien, maar ook die van het keizerlijke paar, die overigens niet in hetzelfde park staan.Na deze wederom flinke wandeling zijn we naar de andere kant van het centrum gereisd om naar het Hundertwasser Haus te gaan. Dit zijn een aantal appartementen die met name van buiten er bijzonder uitzien. De architect had zich de mening toegedaan dat er wel wat meer kleur en ronde vormen in de gebouwen mochten. Het Hundertwasser Haus is van zijn hand, maar er zijn meerdere gebouwen in Wenen door hem ontworpen. Wij hebben het gehouden bij dit appartementencomplex.

Inmiddels loopt het tegen de middag en gaan we op zoek naar wat te eten. We lopen vlakbij de Donau in een straatje en zien daar een gezellig steegje, met een restaurant! Klein, maar fijn (en lekker)! We hadden ons voorgenomen om een rondvaart te gaan maken op de Donau. Op zoek dus naar de opstapplaats. We kopen een kaartje voor de grote rondvaart en mogen nog even wachten voordat we mogen opstappen. Om half drie vertrekt de boot. We hebben een klein plattegrondje met bezienswaardigheden. We zitten dus alles goed in de gaten te houden. Helaas komen we al snel tot de ontdekking dat weinig maar echt te zien is door de begroeiing en zo hier en daar zelf bebouwing. Daarnaast kennen we vast wel: An der schöne blaue Donau. Ik kan u vertellen: de Donau is alles behalve blauw! Het is net zo smerig als onze Rijn. We zagen bovendien ook nog dat een fabriek een of ander smerig goedje lostte wat overigens alles behalve lekker rook! Halverwege is de eerste stop. We besluiten om uit te stappen en terug naar het hotel te gaan. Eenmaal lopend richting de metro komen we de kerk tegen die gebouwd is ter ere van het 50-jarig regeringsjubileum van Franz Joseph. Een kerk die opmerkelijk is door de bouwstijl, welke erg verschilt van de reguliere kerken die in Wenen/Oostenrijk te zien zijn.Eenmaal in het hotel hebben we het nog over de terugreis. In eerste instantie wilden we naar Dachau gaan. Echter ligt dat nu niet bepaald meer op de route. Wat wel op de route ligt is het concentratiekamp Mauthausen (Oostenrijk). We zullen hier waarschijnlijk stoppen. Daarna rijden we tot ongeveer de helft van de reis, waarna we de rest van de 1200 kilometer op de volgende dag zullen rijden.

Info Hundertwasserhaus: http://www.hundertwasserhaus.info/