Wenen - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Pieter & Priscilla Etten - WaarBenJij.nu Wenen - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Pieter & Priscilla Etten - WaarBenJij.nu

Door: Pieter

Blijf op de hoogte en volg Pieter & Priscilla

11 Augustus 2007 | Oostenrijk, Wenen

Dag 11 alweer. We hebben het gevoel dat we nog maar net weg zijn, terwijl de vakantie alweer ten einde loopt. Morgen gaan we Wenen nog in en maandag gaan we weer op weg naar huis. Onderweg zullen we nog een overnachting hebben ergens in Duitsland.Vanochtend zijn we gestart bij de Spaanse Hofrijschool. We wilden hier een kijkje gaan nemen. Op het internet hadden we al gezien dat er nog geen uitvoeringen waren, maar hopelijk wel de ochtendtraining. Helaas, bij wat navraag kregen we te horen dat het ook voor de paarden vakantie was en we wel gebruik konden maken van de rondleiding. Ik ging echt voor de show/training, dus de rondleiding hebben we maar overgeslagen. Vervolgens zijn we naar het Hofburg gelopen. Voor de mensen die het inmiddels nog niet doorhebben: ik ben een liefhebber van oude architectuur en de geschiedenis van de Habsburgers (oostenrijkse keizerlijke familie). Vooraf wisten we wel dat dit paleis niet veel zou verschillen van de Hofburg in Innsbruck en het Schönbrunn, echter in dit paleis was ook het servies (de Zilverkamer) te bewonderen en is er een Sissi museum ingericht. Hier zijn vele eigendommen, beelden en schilderijen van de keizerin te zien. Helaas was men bezig met de vitrinekast waarin een (kopie) van een van de jurken hing. Vervolgens ging de tour nog door een aantal keizerlijke appartementen, waarna we al weer snel buiten stonden.Buiten gekomen zien we dat het regent en kunnen we alleen nog maar duimen dat het weer wat zal verbeteren. We gaan op zoek naar de Nationalbibliothek, gepositioneerd in de pronkzaal van de Hofburg. Eerst stonden we bij de verkeerde bibliotheek, namelijk de ‘burgelijke’ bibliotheek welke aan de Heldenplatz is te vinden. We gaan naar de andere kant van de Hofburg en vinden nu de goede. Eenmaal in de bibliotheek zien we dat de woorden die in de folder staan, een der mooiste bibliotheken ter wereld, ongelogen zijn. Wat is dit schitterend mooi. De rijke boeken collectie van de Habsburgers staat hier en daarnaast zien we op dit moment ook een collectie geschenken aan het keizerlijke paar.We besluiten dat het wel tijd is om wat koffie te gaan drinken. Onderweg daar naartoe zien we de winkel van de Spaanse Hofrijschool. Ik ga naar binnen om te zien of er anders een dvd met shows/trainingen te koop is. Jazeker, drie verschillende. De goedkoopste 32 euro, met maar liefst 25 minuten, de duurste een uur voor maar liefst 57 euro. Dan koop ik liever een kaartje voor de show die ze deze winter in Ahoy gaan geven.We duiken bij Starbucks Cofee naar binnen voor een lekker bakkie en zitten hier wel even lekker. Het regent tenslotte nog steeds. In de tussentijd komt er nog een orkest voorbij gemarcheerd en dan krijgen we toch wel medelijden. Het is niet echt dankbaar weer om in te spelen.We vervolgen onze weg richting de Staatsoper. We zijn er inmiddels een sport van aan het maken om karakteristieke panden en de standbeelden, waarvan er velen staan in Wenen, te fotograferen. We lopen een rondje om de Staatsoper om te zien of we (zonder een opera te zien) naar binnen kunnen. We zien dat er alleen rondleidingen zijn en twijfelen nog even of we dit moeten doen. Uiteindelijk gaat de deur dan open en gaan we ook maar naar binnen. De Staatsoper kent een rijke geschiedenis. Het pand is al vrij oud en heeft de Tweede Wereldoorlog nauwelijks overleefd. Er zijn een aantal bommen bovenop gevallen en het werd bijna in het geheel verwoest. Twee ruimtes zijn bewaard gebleven en zijn nog toegangelijk. Een van die ruimtes is een gallerij aan de voorzijde. Hier zitten rondom de afbeeldingen van verschillende componisten en daarboven is een scene te zien uit hun beroemste compositie. De tweede ruimte die bewaard is gebleven is, gek genoeg, het keizersappartement. Beide ruimtes liggen niet direct naast elkaar, waardoor dat toch redelijk uniek is. Er wordt verteld dat deze ruimte tegenwoordig gehuurd kan worden. De kosten: 6000 euro per 20 minuten. Geen geld! In de Staatsoper mochten we foto’s maken, deze vindt u dus in het foto album.

We gaan snel even wat eten en vervolgen de weg naar het Musikverein. Als muzikant moet je daar natuurlijk even zijn geweest. Aangekomen krijgen we te horen dat de rondleidingen voor vandaag al zijn geweest en dat we dus pech hebben. Ook morgen, zondag, zijn er geen rondleidingen, dus we hebben echt vette pech. Wel mogen we nog een concertkaartje kopen voor slechts 72 Euro. Nee danku;-) We lopen nu verder naar het Stadtspark om daar de verschillende beelden van componisten op te zoeken. We hebben enkel foto’s gemaakt van de componisten die we kennen. ;-)Na in het Stadtspark wat te hebben rondgelopen, hebben we het met het lopen eigenlijk wel gehad.

We besluiten de metro naar de Stephansplatz te nemen. Hier vlakbij ligt de grafkelder van de Habsburgers. Het is redelijk druk beneden. We zien vele grafkisten, waarvan de grootste van Maria Theresia is. Na een ronde te hebben gelopen, kregen we bijna het idee dat Franz Joseph en Elisabeth hier niet liggen. Echter, deze graven staan in een andere ruimte, achter glas. Je ziet hier dat er toch nog mensen zijn die “Sissi” blijven eren. Er liggen namelijk bloemen.Na de grafkelder lopen we naar de Stephanskathedraal. Een reusachtige kerk, met een bijzonder dak, zoals u op de foto’s kunt zien was er een soort mozaiek in de dakbedekking aangebracht. Binnen zien we dat de kerk echt heel groot is. Ook hiervan vindt u foto’s in het fotoalbum.Het is inmiddels half vier en we gaan terug naar het hotel. We brengen even wat gekochte rommel weg en bekijken wat we nu nog zullen gaan doen. Gisteren zijn we al naar het Prater geweest, maar eigenlijk wilden we het in het donker nog zien. Dus gingen we voor het avondeten wederom naar het Prater en hebben voor bijzonder weinig geld erg lekker gegeten. Daarna zijn we in het reuzenrad gestapt, niet de bekende, maar de wat kleinere variant. We hebben zo een leuk verlicht uitzicht op dit pretpark. Hierna stap ik zelf in nog wat attracties om vervolgens weer terug naar het hotel te gaan.Op het moment dat ik dit zit te typen zien we een concert van Andre Rieu voorbij komen, welke werd gehouden voor de ingang van de Hofburg. Erg leuk om even te zien.Morgen onze laatste dag in Wenen. We hopen nog een rondvaart op de Donau te kunnen maken en verder zien we nog wel waar we belanden. Adieu

Info Spaanse Hofrijschool: http://www.srs.at/
Info Nationale Bilbliotheek: http://www.onb.ac.at/prunksaal.htm