Voorbereidingen Mexico - Reisverslag uit Maassluis, Nederland van Pieter & Priscilla Etten - WaarBenJij.nu Voorbereidingen Mexico - Reisverslag uit Maassluis, Nederland van Pieter & Priscilla Etten - WaarBenJij.nu

Voorbereidingen Mexico

Door: Priscilla

Blijf op de hoogte en volg Pieter & Priscilla

29 December 2011 | Nederland, Maassluis

Nog een paar dagen en dan is het zover: onze ‘echte’ huwelijksreis gaat van start naar Mexico. Gedurende een kleine twee weken gaan we rondreizen door Yucatan en zullen we ook nog kort Chiapas aandoen.

Belangrijkste dingen zijn geregeld: vaccinaties, internationale rijbewijzen, anti-mug maatregelen enz. Komende dagen zal er ingepakt gaan worden en moeten we hopen dat we niks vergeten zijn.

Hieronder een kaartje van onze route:

Maandagochtend vertrekken we vanaf Schiphol als eerste naar Houston. Daar zullen we overstappen. Aanvankelijk was dit een gunstige overstap (circa 2 uur). Door wat vluchtwijzigingen is de overstap nu verlengd naar een kleine 5 uur. Vanaf Houston zullen we doorvliegen naar Cancun, wat nog iets meer dan 2 uur vliegen is. In Cancun worden we opgewacht en naar het hotel gebracht.

De volgende ochtend staat er een auto voor ons klaar en zullen we direct gaan reizen. De reis gaat naar Rio Lagartos, alwaar we een boottocht door een mangrove zullen maken. De mangroves staan bekend om de grote kolonies flamingo’s. Er schijnen er ongeveer 43000 te zitten! Overigens wordt het gebied niet alleen bewoond door flamingo’s, maar ook door krokodillen. ‘s Nachts zullen we slapen in een hotelleje vlakbij Rio Lagartos.

De volgende dag gaan we rijden richting Chichen Itza, bekend om de Maya-tempels. Geadviseerd wordt om ‘s ochtends vroeg naar de tempels te gaan, want dan ben je de busladingen met toeristen voor. Aangezien we bij de ‘achteringang’ overnachten, moet dat geen probleem zijn.De avond voorafgaand kunnen we nog naar de lichtshow, die wordt geprojecteerd op de tempels. Nadat we in de vroege uurtjes naar de tempels zijn geweest, gaan we nog een poging doen om naar een Cenote (zinkgat) te gaan en daar eventueel te zwemmen. Later op de middag worden we in Izamal verwacht voor een koetstocht door het goudgele stadje.

Na overnacht te hebben in Izamal gaan we op weg naar Campeche. Dit doen we echter met een omweg. We zullen eerste de grote stad Merida nog aandoen, om aan een vakantie-tik van ons te kunnen voldoen: Starbucks-beker! Daarna rijden we verder naar Uxmal. Uxmal staat ook bekend om Maya-ruines. Hier staat een tempel met een andere (ronde) vorm dan men gewend is. Daarna rijden we naar Campeche, vissersstadje aan de kust, waar we zullen overnachten.

Daarna zullen we een langere reisdag maken. We gaan door naar Palenque. De dag zelf zal uit alleen maar reizen bestaan. De volgende ochtend gaan we weer vroeg uit de veren om naar de Maya-ruines te gaan. Later op de dag zullen we nog wat kilometers gaan maken naar de Aqua Azul en Misol ha. Beiden watervallen, maar beiden ook van heel andere categorieën. Ook de volgende dag weer vroeg op. We gaan een excursie doen. We gaan de jungle in naar Bonampak en Yaxchillan. Beiden ook weer bekend om de Maya-ruines, maar ook deze zijn weer heel anders. Bekend om muurschilderingen en beeldhouwwerk. Reis hiernaartoe is bijzonder, deels met een busje en deels met een bootje. En de jungle geeft een extra dimensie. Apen, toekans, maar ook vogelspinnen kunnen we tegenkomen. Dat is nog wat voor deze spinnenheld (Priscilla)……

De volgende dag gaan we onze reis weer voortzetten, we gaan richting Xpujil. In principe is dit een tussenstop voordat we naar Playa del Carmen gaan. Voordat we aankomen in Xpujil gaan we echter nog eerst naar Calakmul. In Calakmul staan ook Maya-ruines, met als hoogtepunt twee tempels die tegenover elkaar staan en boven de jungle uitsteken. Mooie van deze tempels is dat ze nog beklommen mogen worden. Dit omdat ze nog vrij recentelijk zijn ontdekt en nog niet de grote massatoerisme kennen.

Na de overnachting in Xpujil rijden we richting Playa del Carmen, maar hier maken we ook nog even een tussenstop om aan een andere vakantie-tik te kunnen voldoen. Wij sparen Hard Rock Cafe t-shirts van de plekken waar we zijn geweest. Niet dat we Hard Rock liefhebbers zijn…. In Costa Maya gaan we de eerste veroveren. In Playa del Carmen hebben we nog lekker een paar dagen zon, zee, strand. Een van de dingen die we gaan doen is snorkelen en we zullen ook over varen naar Cozumel, o.a. voor Hard Rock Cafe.

Zaterdag 14 januari staat de terugreis gepland. Ook dan zullen we een tussenstop maken in Amerika, en wel op New York Newark. Zondag 15 januari komen we dan weer aan op Schiphol.

Gedurende de reis gaan we proberen dit blog bij te houden. We hebben gezien dat er her en der wel wat internetcafe’s zitten, dus het zou moeten lukken!