Schwaz & Rattenberg - Reisverslag uit Wörgl, Oostenrijk van Pieter & Priscilla Etten - WaarBenJij.nu Schwaz & Rattenberg - Reisverslag uit Wörgl, Oostenrijk van Pieter & Priscilla Etten - WaarBenJij.nu

Schwaz & Rattenberg

Door: Pieter

Blijf op de hoogte en volg Pieter & Priscilla

08 Augustus 2007 | Oostenrijk, Wörgl

Dag 8 al weer, wat vliegt de tijd. Helaas hebben we vandaag regen. We hadden nog 1 locatie in gedachte voor een slechtweerdag, maar we krijgen er nog wat meer als het tegen zit. Vanmorgen zijn we redelijk op tijd (rond 9 uur) in de auto gestapt en richting Schwaz gereden. In Schwaz is een zilvermijn waar ik (de langste van het stel) al eens was geweest. Een ervaring van de vorige keer is dat als je hier wat later op de dag bent dat je dan nogal lang mag wachten voor je een rondleiding in de mijn krijgt. Het onsympathieke van het verhaal is, dat je daar pas achter komt wanneer je je entreekaarten hebt gekocht. Bij aankomst zien wel al heel wat mensen, maar de drukte valt nog wel mee. Onze wachttijd is dus zo’n 20 minuten. Hier hebben we uiteraard geen problemen mee. We krijgen een soort cape om en bouwhelm op en we vervolgen onze weg achter de gids aan naar de mijn. Onderweg vraagt hij me hoe lang ik ben en zegt me dat ik wel zal moeten bukken in de mijn. Geen probleem zei ik, dat ben ik wel gewend. Hij dacht dat dat kwam omdat ik getrouwd was, en dat ik onder de duim zou zitten. Wat een lolbroek! We stapten in het treintje en na een korte uitleg over het reisje met het treintje zo’n 800 meter de berg in. Eenmaal in de mijn krijgen we te zien hoe er naar zilver werd gezocht en hoe alles handmatig werd uitgehakt. Priscilla stoot nog een keer hard d’r hoofd tegen het lage plafond, maar goed dat je dus een helm op moet! Er waren meerdere videopresentaties en de gids gaf de nodige uitleg. Toen ik in een waterput keek scheen hij er met zijn zaklamp in, waardoor ik een bouwhelm zag liggen. Hij vroeg in het engels aan me, Where is the body? Waarop ik antwoordde : Nobody….. ja, ik ben me d’r eentje. Na het nodige te hebben gezien en gehoord gaan we met het treintje weer richting uitgang. De gang waar het treintje rijd is smal en laag, ik moet echt opletten dat ik m’n hoofd niet stoot.Buitengekomen hebben we die belachelijke outfit weer weggehangen en in de shop nog een steen gekocht (doe ik wel vaker overigens maar deze keer dus niet voor een klant.) niet voor in een tuin dus, maar voor op de vensterbank, in de vitrinekast of weet ik waar. Regenen doet het nog altijd en er staan honderden mensen in de rij om naar de zilvermijn te gaan, da’s overdekt en daar loop je droog. In de rij staan voor de kassa zorgt er al wel voor dat je doorweekt bent, je staat immers zomaar een uur in de rij, en vervolgens krijg je dus je kaartje waarop zal staan dat je nog 2 uur mag wachten voor je naar binnen kan. We zijn dan ook zo sportief geweest om enkele nederlanders daarvan op de hoogte te stellen. De rest moet maar zien ;-) Twee nederlandse auto’s die aan het vechten waren met andere automobilisten om een felbegeerde parkeerplek heb ik gezegd dat de wachttijd naar mijn inschatting nog wel eens 3-4 uur kon gaan duren. Voor hen was het snel bekeken, en ze gingen dus ook elders vertier zoeken.Op de heenweg zagen we al een Interspar (DE supermarkt hier) maar dan wel een MEGAinterspar. Zelden zag ik zo’n grote supermarkt. We zijn er maar even ingewandeld om onder andere de chocoldavoorraad aan te vullen (lang leve Milka) en hebben halverwege onze boodschappenjacht zelfs nog een stuk pizza naar binnengwerkt. Waar vind je zoiets, in een supermarkt??? Onderweg richting Worgl komen we weer langs Rattenberg. Toch maar zo’n cappucinomok gaan scoren dan? Dat hebben we inderdaad geregeld. Cafe Hacker staat er om bekend dat je snel een lekkere bak koffie voor je neus hebt, maar op het moment dat je wilt betalen moet je engelengeduld hebben. Hoe dan ook, de tijd draait en echt veel bijzonders is er toch niet te doen hier als het regent. We lopen dan nog even door het straatje waar je in elke winkel erg moet oppassen waar je loopt (glas, glas en nog eens glas) tot dat we weer zo’n winkeltje tegenkomen met…….. achnee……. Swarovski. De nieuwe serie ‘Lovlots’ vinden we zoals jullie eerder hebben kunnen lezen erg leuk. Gezegd mag worden dat deze serie ‘diertjes’ niet zo heel duur zijn en we hadden er deze week dan al 6 op de kop getikt, nu kwamen we ook niet met minder dan 4 de deur uit. We hebben wel afgeproken dat dit de laatste zijn die we dit jaar kopen. Nadat we dan weer in de auto zitten zijn we nog even naar de mediamarkt gereden (ook geen kleintje overigens) waarna we weer naar het hotel zijn gegaan. In afwachting van een schnitzelvariant typ ik alvast een verslag en overleggen we wat we de komende dagen kunnen doen. Het staat vast dat we nog wel wat dagen met slecht weer zullen krijgen en ja wat moet je dan. We denken dat we ons in Salzburg wel een dagje kunnen vermaken, en ook willen we naar Dachau om het concentratiekamp te bezoeken. Ook hier is het geen ramp als we wat regen hebben denk ik. Als de vooruitzichten daarna nog slecht zijn zullen we een verder verblijf hier heroverwegen, mocht het richting of na het weekend beduidend beter zijn dan kunnen we nog wel een paar dagen vooruit. We hebben nog wel wat wensen op ons lijstje staan. We gaan alleen geen drie dagen in het hotel zitten wachten terwijl het buiten regent. Het hotel valt ten opzichte van voorgaande jaren nu erg tegen. We zijn er als enige nederlanders en verder zit er alleen maar werkvolk. Het personeel en de eigenaresse tonen geen enkele vorm van interesse en als je vraagt wat het weer gaat doen is het antwoord: Mooi weer! Dikke neus, alleen maar regen. Tegen ons zeggen dat het mooi word en nog geen minuut later in het duits tegen een andere gast zeggen dat het de komende dagen slecht blijft. Jammer….. het is wel eens anders geweest. Daarnaast is de kamerverzorging ook niet meer wat het geweest is. We mogen een dag of 5 doen met de handdoeken, ze worden gewoon niet gewisseld. Gelukkig voor ons hebben we zelf wat handdoeken meegenomen.We zitten hier erg goedkoop en het eten is prima, maar dit is wel zeker de laatste keer dat we hier zijn geweest. Het heeft echter geen echt negatieve invloed op het vakantiegevoel, we slapen en eten hier en dat was het dan. Buiten vermaken we ons prima, we hebben veel erg leuke dingen gedaan, we hebben veel gedaan en dat vooral op de dagen dat we wat verder weg waren (meerdere bezienswaardigheden op 1 dag scheelt een hoop gerace!). Economisch vakantie vieren zullen we het maar noemen. (alhoewel, Swarovski….) Zo doen we dat graag, het liefst alleen wel met mooi weer…….Morgen dus met slecht weer: of naar Salzburg of Dachau, met beter weer gaan we wandelen in de wolfsklamm in Stans.

Info Zilvermijn Schwaz: http://www.silberbergwerk.at/geschichte/aufstieg.html
Info Rattenberg: http://www.rattenberg.at

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oostenrijk, Wörgl

Oostenrijk

Vakantie Oostenrijk

Recente Reisverslagen:

13 Augustus 2007

Mauthausen en terugreis

12 Augustus 2007

Laatste dag Wenen

11 Augustus 2007

Wenen

10 Augustus 2007

Wenen

09 Augustus 2007

Reis naar Wenen
Pieter & Priscilla

Actief sinds 18 Juni 2012
Verslag gelezen: 754
Totaal aantal bezoekers 43319

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2012 - 23 Oktober 2012

Barcelona

02 Januari 2012 - 15 Januari 2012

Huwelijksreis Mexico

17 Juli 2008 - 22 Juli 2008

Parijs

01 Augustus 2007 - 13 Augustus 2007

Oostenrijk

Landen bezocht: