Innsbruck - Reisverslag uit Wörgl, Oostenrijk van Pieter & Priscilla Etten - WaarBenJij.nu Innsbruck - Reisverslag uit Wörgl, Oostenrijk van Pieter & Priscilla Etten - WaarBenJij.nu

Innsbruck

Door: Pieter

Blijf op de hoogte en volg Pieter & Priscilla

07 Augustus 2007 | Oostenrijk, Wörgl

Gisteren hadden we al gezien dat het later vandaag minder goed weer zou gaan worden. Aangezien we een aantal activiteiten op de planning hebben staan waar we echt goed weer voor moeten hebben, ging de reis vandaag uiteindelijk naar Innsbruck. Als we hier een buitje zouden krijgen dan is het geen ramp.We zijn in Innsbruck gestart bij de Bergisel. De Bergisel is de olympische skischans. Het was even zoeken. We zagen hem wel, maar hoe kom je nou bij de betreffende berg. Onderweg zien we weer eens een andere manier van bomen kappen: men neme een touw, een helikopter en een motorzaag. Halverwege een boom knoop je er een touw om heen, met de heli trek je het touw strak, men zaagt de boom af en de heli vliegt er mee weg. Geniaal, en leuk om eens te zien en het verkeer kan zonder al te veel oponthoud en vooral veilig doorrijden.We kochten een kaartje aan de kassa van de Bergisel en gingen met een treintje omhoog naar de toren. Vanaf het uitzichtterras hebben we een schitterend uitzicht over de omgeving. Ook kunnen we hier goed zien hoe het bomen kappen er aan toe gaat.We gingen naar het restaurant dat boven in de skischans is gebouwd en drinken nog een lekkere cappucino om vervolgens weer naar beneden te gaan. We willen in de lift stappen, maar zien op dat moment dat een paar springers gaan trainen. We treffen het: in de paar minuten dat we op het uitzichtbalkonnetje staan vertrekken er zomaar drie achter elkaar. We gaan dan naar beneden naar het eerste nivo, hier sta je op de hoogte van de afsprong. Hier hebben we wat foto’s gemaakt en gefilmd.

We gingen toen verder het stadion door en gaan aan het einde van de baan staan om het hele circus nog beter te kunnen zien. Na een paar sprongen gefilmd te hebben, lopen we richting de uitgang en komen onderweg nog een beestje tegen dat ik zou omschrijven als een salamander. Deze lag heerlijk te genieten van de zon.We gaan richting het centrum en zetten de auto in een parkeergarage. In Innsbruck zelf gaan we even wat eten en vervolgen onze weg langs de nogal bijzondere architectuur van Innsbruck. Onderweg komen we het Goldenes Dachl tegen. Zoals de naam al zegt heeft dit huis een balkon met een gouden dakje. Hier schuin tegenover staat een huis, genaamd Helbling Haus, die er zo kitscherig uitziet dat het lelijk wordt. Daarna lopen we naar het Kaiserliche Hofburg. De keizerlijke appartementen van Maria Theresia. We gaan naar binnen en zien al snel dat er het een en ander word gerenoveerd. De route gaat langs allerlei zalen met als absolute hoogtepunt de Riesensaal. Dit is een reusachtige zaal met vele en bovenal erg grote schilderijen. Ook het plafond is in zijn geheel beschilderd. Helaas mochten we geen foto’s maken, om het een en ander te kunnen zien verwijs ik u naar de website: http://www.hofburg-innsbruck.at/ .Naast de Hofburg ligt de Hofkirche. Dit is een klein kerkje, maar voor Innsbruck wel een belangrijke. Hier ligt keizer Maximilliaan begraven. Kenmerkend ook voor deze kerk is de reeks beelden die rondom het graf staan. Dat zijn er in totaal 28, allemaal vervaardigd in brons. De 28 beelden tonen de gerelateerden van Maximilliaan.

Een indrukwekkende kerk. We gaan langzaam opzoek naar een terrasje om wat te drinken. Inmiddels hebben we Innsbruck wel gezien en gaan nog even naar de Interspar om de nodige dingetjes te kopen en vervolgens onze weg naar het hotel te vervolgen.Morgen krijgen we slecht weer, maar veel binnenplannen hebben we niet meer. We zullen zien…Voor een filmpje van een skischansspringer op de Bergisel: http://nl.youtube.com/watch?v=oUxq1u7shqs Het duurt even, maar blijf kijken, er komt een springer aan! Nu een filmpje van de Bergisel in de winter:http://nl.youtube.com/watch?v=AfgQ1CA_2oE
Info Bergisel: http://www.bergisel.info/
Info Hofburg Innsbruck: http://www.hofburg-innsbruck.at